Marina Abramovic b. 1946, Belgrade, Serbia Lives and works in New York, USA
Born in 1946 in, Belgrade, Serbia, Marina Abramović is a world-renowned conceptual and performance artist and filmmaker. Known as the grandmother of performance art, she explores the limits of the body and the possibilities of the mind. With her expansive output for over four decades that inspired generations of artists, Abramović received the Golden Lion for the best artist at Venice Biennale in 1997. Abramović has performed and exhibited solo exhibitions at the Museum of Modern Art, New York, the Solomon Guggenheim Museum, New York, the Serpentine Gallery, London. Her solo exhibition at the Royal Academy of Arts, London, in 2021 will be the first by a living female artist at the prestigious art institution.
In Thailand, Abramović has exhibited City of Angels (1983), Spirit House (1997), Standing Structures for Human Use (2017), and gave public lectures in 2001 and 2018. She created God Punishing (2005) in Phuket with hundreds of performers whipping the sea and read poems at the one-year anniversary memorial in Phangna for thousands who lost their lives in the tsunami. Abramović’s invigorating works and meditative performances that require perseverance and energy through various postures can be linked to Buddhist meditation (vipassana). For Bangkok Art Biennale 2018, Marina Abramović Institute (MAI) staged long durational performances by 8 participating artists from Greece, Myanmar, Bangladesh, Iran, India, South Korea, and Thailand. The three-weeks of the project supervised by Abramović attracted thousands of visitors to Bangkok Art and Culture Centre. For Bangkok Art Biennale 2020, Abramović is curating performance works by artists from Canada, Spain, and Turkey.
Rising (2018) is Abramović’s first VR artwork designed to fight climate change and to be shown for the first time in Southeast Asia. The VR player is in the middle of the Arctic Ocean stranded alone on a wooden dock. The ice caps melt in the turbulent sea. In the glass tank, Abramović is trapped inside and drowning as the water rises. She explains using VR and empathy to help save the world creating an experience of fear and the imbalance of certainty. Abramović uses technology in the virtual world to realize awareness of empathy and hope.
Abramović explains that artists have a sixth sense, an intuition about things and events that other people do not see. Artists feel things are going to happen. Good artwork has a prediction of the future. We are really going into dangerous areas where the human body is going to be replaced with technology.
She warns, “Everything is interdependent with plants, rocks, mountains, every living organism on the planet and us. The entire planet is disbalanced. We don’t see the big picture.” - AP
มารีนา อบราโมวิช
เกิด พ.ศ. 2489, เบลเกรด, เซอร์เบีย
มารีนา อบราโมวิช เกิดเมื่อปี พ.ศ. 2489 ที่เมืองเบลเกรด ประเทศเซอร์เบีย เป็นศิลปินการแสดงสดแนวคอนเซ็ปชวลอาร์ตและผู้สร้างภาพยนตร์ที่มีชื่อเสียงระดับโลก เป็นที่รู้จักกันดีในฐานะมารดาแห่งศิลปะแสดงสด เธอสำรวจขีดจำกัด ของร่างกายและความเป็นไปได้ของจิตใจ ด้วยผลงานอันหลากหลายที่เธอสร้างสรรค์มากว่าสี่ทศวรรษ ที่สร้างแรงบันดาลใจให้กับศิลปินมาแล้วรุ่นต่อรุ่น เธอได้รับรางวัล โกลเดน ไลออน (Golden Lion Award) สาขาศิลปินยอดเยี่ยม (Best Artist) ที่งานเทศกาลศิลปะร่วมสมัยนานาชาติเวนิส เบียนนาเล่ (Venice Biennale) ในปี พ.ศ. 2540 เธอได้แสดงและจัดแสดงนิทรรศการเดี่ยวที่พิพิธภัณฑ์ต่างๆ อย่างเช่น Museum of Modern Art และ Solomon Guggenheim Museum นิวยอร์ค, Serpentine Gallery กรุงลอนดอน เป็นต้น โดยนิทรรศการเดี่ยวของเธอที่จะจัดแสดงที่ Royal Academy of Arts กรุงลอนดอนในปี พ.ศ. 2564 จะเป็นนิทรรศการโดยศิลปินหญิงที่ยังมีชีวิตอยู่งานแรกที่ได้มาจัดแสดงในสถาบันศิลปะอันทรงเกียรติแห่งนี้
ในประเทศไทย มารีนาได้จัดแสดงผลงาน City of Angels ในปี พ.ศ. 2526, Spirit House ในปี พ.ศ. 2540 Standing Structures for Human Use ในปี พ.ศ. 2560 และได้แสดงปาฐกถาสาธารณะในปี พ.ศ. 2544 และ 2561 อีกด้วย เธอได้สร้างสรรค์ผลงาน God Punishing ในปี พ.ศ. 2549 ที่งานรำลึกครบรอบ 1 ปีเหตุการณ์พิบัติภัยสึนามิ ที่สวนอนุสรณ์สึนามิ จังหวัดพังงา โดยมีนักแสดงหลายร้อยคนเข้าร่วมเฆี่ยนน้ำทะเล อ่านบทกวีให้ผู้เสียชีวิตหลายพันคนจากเหตุการณ์สึนามิ ผลงานปลุกจิตวิญญาณและการแสดงสดแนวฌานสมาธิของเธอที่ต้องใช้ความเพียรและพลังผ่านท่าทางต่างๆ สามารถเชื่อมโยงกับการทำวิปัสสนาแบบพุทธ สำหรับงานบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ 2018 สถาบันมารีนา อบราโมวิช (Marina Abramović หรือ MAI) ได้จัดแสดงการแสดงระยะยาวเป็นเวลาสามสัปดาห์ โดยมีศิลปินเข้าร่วม 8 คนจากประเทศกรีซ เมียนมาร์ บังกลาเทศ อิหร่าน อินเดีย เกาหลีใต้ และไทย โปรเจกต์ดังกล่าวที่ดูแลโดยมารีนาดึงดูดผู้เยี่ยมชมหลายพันคนมาชมผลงานที่หอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร และในขณะนี้เธอได้คัดเลือกผลงานการแสดงของศิลปินจากประเทศแคนาดา สเปนและตุรกีมาจัดแสดงที่งานบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ 2020 นี้
Rising ในปี พ.ศ. 2561 เป็นผลงานเวอร์ชวลเรียลลิตี้ชิ้นแรกของมารีนาที่ออกแบบมาต่อสู้กับการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ และจะแสดงเป็นครั้งแรกในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ผลงานชิ้นดังกล่าวมีเพียงเครื่องเล่นเวอร์ชวลเรียลลิตี้และถังแก้วที่มารีนาติดอยู่ภายในและกำลังจะจมน้ำจากระดับน้ำเพิ่มสูงขึ้น บนท่าเรือไม้แห่งหนึ่งกลางมหาสมุทรอาร์คติกที่น้ำแข็งละลายลงสู่ทะเลอันปั่นป่วน โดยเธอต้องการอธิบายเกี่ยวกับการใช้เทคโนโลยีเวอร์ชวลเรียลลิตี้และความเห็นอกเห็นใจช่วยรักษาโลก ผ่านการสร้างประสบการณ์ความกลัวและความไม่สมดุลของความแน่นอน ให้ผู้คนเกิดตระหนักถึงความเห็นอกเห็นใจและความหวัง
มารีนาอธิบายว่า ศิลปินล้วนมีสัมผัสที่หก ซึ่งก็คือสัญชาตญาณเกี่ยวกับสิ่งและเหตุการณ์ต่างๆ ที่คนอื่นมองไม่เห็น ศิลปินรู้สึกว่าสิ่งต่างๆ กำลังจะเกิดขึ้น และงานศิลปะที่ดีจะต้องสามารถทำนายอนาคต ซึ่งก็คือเรากำลังเข้าไปในพื้นที่อันตรายที่ร่างกายมนุษย์กำลังจะถูกแทนที่ด้วยเทคโนโลยี เธอยังเตือนอีกด้วยว่า “ทุกสิ่งล้วนพึ่งพาอาศัยซึ่งกันและกัน ไม่ว่าจะเป็นพืช หิน ภูเขา หรือสิ่งมีชีวิตทุกชนิดบนโลกและเรา ดาวเคราะห์ทั้งดวงตอนนี้ไม่สมดุล แต่เรากลับไม่เห็นความจริงข้อนี้”