Zhou Xiaohu
b. 1960, Changzhou, Jiangsu province, China
Lives and works in Shanghai, China
Zhou Xiaohu was born in Changzhou, China, in 1960 and graduated from the Sichuan Academy of Fine Arts.Now he lives and works in Shanghai.
Zhou Xiaohu is a pioneer of video animation in China . Zhou began using computers as an artistic tool in 1998. As one of China’s most well-known most prolific contemporary artists, he specializes in inducing confusion and bafflement, making viewers question the evidence of their senses and their assumptions about the so-called ‘facts’. He has since experimented with stop-frame video animation, video installation and computer-gaming software, whereby the interlayering of images between moving pictures and real objects has become his signature style. Working across performance, photography, installation, sculpture, video, and animation, Zhou’s practice reflects the documentation of history in a digital age.
The work of Zhou Xiaohu has been exhibited at MoMA, New York, USA; Tate Liverpool; Kunst Museum Bern, Switzerland; and the International Center of Photography, New York, USA and the Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien, Austria. He has participated Shanghai Biennale; Seville International Art Biennale in 2004; Asia Pacific Triennial of Contemporary Art, Brisbane, Australia in 2006; The Real Thing, Tate Liverpool in 2007; Not Soul For Sale, Tate Modern Turbine Hall in 2010; and the 8th Gwangju Biennial, Gwangju Art Museum, Korea in 2010. Zhou Xiaohu was awarded the CCAA Award in 2002 and 2006; and won the gold award in the experimental video category in the 36th Houston international film festival; and 2014 has been awarded a DAAD Artists-in-Berlin Program.
โจว เสี้ยว หู
เกิด พ.ศ. 2503, ชางโจว, มณฑลเจียงซู สาธารณรัฐประชาชนจีน
อาศัยและทำงานอยู่ที่ เซี่ยงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีน
โจว เสี้ยว หู สำเร็จการศึกษาจาก Sichuan Academy of Fine Arts ปัจจุบันเขาอาศัยและทำงานอยู่ที่เซี่ยงไฮ้
โจว เสี้ยว หู ถือเป็นผู้บุกเบิกงานภาพเคลื่อนไหว (Video Animation) ในประเทศจีน เขาเริ่มใช้คอมพิวเตอร์ในการสร้างสรรค์งานศิลปะในปีพ.ศ. 2541 เขาถือเป็นศิลปินร่วมสมัยที่มีชื่อเสียงมากที่สุดคนหนึ่งของจีน ที่เชี่ยวชาญทางด้านการทำให้ผู้ชมงานเกิดความสับสน ทำให้พวกเขามักเกิดคำถามต่อตัวเองถึงการเข้าใจและการตั้งสมมติฐานของสิ่งที่เรียกว่า ‘ข้อเท็จจริง’ เขาได้ทดลองทำงานกับภาพเคลื่อนไหวแบบ Stop-Frame, ศิลปะการจัดวางแบบภาพเคลื่อนไหว และซอฟต์แวร์เกมคอมพิวเตอร์ ซึ่งทำให้ภาพที่เกิดจากการสอดแทรกกันระหว่างภาพเคลื่อนไหวและวัตถุจริงได้กลายเป็นเอกลักษณ์ของเขา งานของโจวที่เกิดจากการทำงานเกี่ยวกับการแสดง ภาพถ่าย ศิลปะการจัดวาง ประติมากรรม วิดีโอ และแอนิเมชั่น สะท้อนให้เห็นถึงเรื่องราวทางประวัติศาสตร์ของยุคดิจิทัล
ผลงานของ โจว เสี้ยว หู ถูกนำไปจัดแสดงที่ MoMA, นิวยอร์ค, สหรัฐอเมริกา; Tate Liverpool; Kunst Museum, เบิร์น, สวิตเซอร์แลนด์; International Center of Photography, นิวยอร์ค, สหรัฐอเมริกา และ Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, เวียนนา, ออสเตรีย เขาได้เข้าร่วม Shanghai Biennale; Seville International Art Biennale (พ.ศ. 2547); Asia Pacific Triennial of Contemporary Art (บริสเบน, ออสเตรเลีย, พ.ศ. 2549); The Real Thing (Tate Liverpool, พ.ศ. 2550); Not Soul For Sale (Turbine Hall, Tate Modern, พ.ศ. 2553) และ 8th Gwangju Biennial (Gwangju Art Museum, เกาหลีใต้, พ.ศ. 2553) โจว เสี้ยว หู ได้รับรางวัล CCAA Award ในปีพ.ศ. 2545 และพ.ศ. 2549 และชนะรางวัลทองคำในสาขางานทดลองภาพเคลื่อนไหว (Experimental Video) ในงานเทศกาลภาพยนตร์นานาชาติ เมืองฮิวสตัน ครั้งที่ 36 และในปีพ.ศ. 2557 เขาได้รับรางวัล DAAD Artists-in-Berlin Program