Tada Hengsapkul

ธาดา เฮงทรัพย์กุล

Thailand

Tada Hengsapkul b.1987, Nakhon Ratchasima, Thailand
Lives and works in Bangkok, Thailand

Tada Hengsapkul is an internationally acclaimed contemporary artist, whose practice is often concerned with investigating and resisting various forms of control — at the level of the body, the collective, and society. Whether addressing the military presence in his hometown of Nakhon Ratchasima (Korat) or issues surrounding intimacy and control of the body, his photographic series and moving image works touch upon the questions of freedom and social agency. Although his subject matter is often specific to Thailand and its history, his work also strikes a cord in a world rife with censorship and repression. Hengsapkul’s hometown of Korat in the northeastern region of Thailand (Isan) has been home to American military bases since the period of the Second Indochina War, and the communities affected by lasting cultural and political legacies of this history have been a recurrent source of inspiration for the artist’s work. Aspects of the present “crisis” in Thailand are thus linked to twentieth century histories which are regional in scale, and relate to the global Cold War, as well as processes of decolonization and modernization. Trained in photography at Bangkok’s Pohchang Academy of Arts, Hengsapkul has been exhibiting in Thailand since 2009, and internationally since 2011. His recent exhibitions include The 9th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art (Queensland Art Gallery | Gallery of Modern Art, Brisbane, 2018), The Shards Would Shatter at Touch (Cartel Artspace, Bangkok, 2017), The Things That Take Us Apart (Gallery Seescape, Chiang Mai, 2017), and Under the Same Sky (Nova Contemporary, Bangkok, 2016).

show more

ธาดา เฮงทรัพย์กุล เกิด พ.ศ. 2530, นครราชสีมา, ไทย
อาศัยและทำงานอยู่ที่ กรุงเทพฯ ประเทศไทย ธาดา เฮงทรัพย์กุล เป็นศิลปินร่วมสมัยระดับนานาชาติ กระบวนการสร้างศิลปะของเขาต้องการสืบค้นและต่อต้านการควบคุมในรูปแบบต่างๆ ทั้งในระดับร่างกาย ชุมชน และสังคม ผลงานภาพถ่ายและภาพเคลื่อนไหวของธาดาล้วนตั้งคำถามกับอิสรภาพ และตัวแทนกลไกของสังคมอยู่เสมอ ยกตัวอย่างเช่น การพูดถึงการมีอยู่ของทหารและค่ายทหารจำนวนมากในจังหวัดนครราชสีมาซึ่งเป็นบ้านเกิดของเขา หรือการควบคุมร่างกายส่วนบุคคล ที่แม้ว่าจะเป็นเนื้อหาที่อ้างถึงประเทศไทยและประวัติศาสตร์ชาติอย่างเฉพาะเจาะจง ก็ยังพาดพิงถึงประเด็นที่เป็นสากล เช่น การเซ็นเซอร์ และการกดขี่ด้วย ธาดามีพื้นเพมาจากจังหวัดโคราช ภาคอีสานของไทย ซึ่งเคยเป็นฐานทัพให้กับทหารอเมริกันในสมัยสงครามอินโดจีนครั้งที่ 2 และการที่ชุมชนในบริเวณดังกล่าวยังคงได้รับผลกระทบทั้งทางวัฒนธรรมและการเมืองจากประวัติศาสตร์นี้ ได้กลายเป็นที่มาและแรงบันดาลในการทำงานของธาดาอย่างต่อเนื่อง โดยศิลปินมักเชื่อมโยงกับเหตุการณ์หรือวิกฤตการณ์ทางการเมืองระดับภูมิภาคที่เกิดขึ้นในศตวรรษที่ 20 และเชื่อมโยงกับสงครามเย็น กระบวนการปลดปล่อยอาณานิคม และทฤษฎีการทำให้ทันสมัย หลังสงครามโลกครั้งที่ 2 (modernization) ธาดา เฮงทรัพย์กุล จบการศึกษาสาขาภาพถ่ายจากวิทยาลัยเพาะช่าง เขาเริ่มแสดงงานในประเทศตั้งแต่ปี พ.ศ. 2552 และต่างประเทศในปี พ.ศ. 2554 นิทรรศการที่ผ่านมารวมถึง Asia Pacific Triennial of Contemporary Art ครั้งที่ 9 (Queensland Art Gallery | Gallery of Modern Art, บริสเบน, พ.ศ. 2561), The Shards Would Shatter at Touch (Cartel Artspace, กรุงเทพฯ, พ.ศ. 2560), The Things That Take Us Apart (Gallery Seescape, เชียงใหม่, พ.ศ. 2560) และ Under the Same Sky (Nova Contemporary, กรุงเทพฯ, พ.ศ. 2559)

show more
Artwork

Related