Popil (2018) by Khvay Samnang reflects on colonization and migration in Cambodia through a dance choreography inspired by the classical Khmer Robam kbach boran dance - a prayer in movement for rain and fertility. The masked dance is derived from a love story between sacred serpents in the rivers representing China and Cambodia. The work will constitute a critical remapping of the complex geographies and cultural rites which are enfolded within the wider rotating movements of Cambodian and Chinese interests and relations.
ผลงาน Popil ในปี พ.ศ. 2561 ของคไว สะท้อนให้เห็นถึงการล่าอาณานิคมและการอพยพในกัมพูชาผ่านท่าเต้นที่ได้รับแรงบันดาลใจจาก “โรบัม คบัจ โบราน” การเต้นรำสวมหน้ากากแบบดั้งเดิมของเขมรซึ่งเป็นการอธิษฐานขอฝนและความอุดมสมบูรณ์ มีที่มาจากเรื่องราวความรักระหว่างงูศักดิ์สิทธิ์ในแม่น้ำที่เป็นตัวแทนของจีนและกัมพูชา ผลงานนี้จะเป็นการจัดทำแผนที่ทางภูมิศาสตร์และพิธีกรรมทางวัฒนธรรมอันสลับซับซ้อนขึ้นมาใหม่ ภายใต้บริบทการเคลื่อนไหวหมุนเวียนของผลประโยชน์และความสัมพันธ์ของกัมพูชาและจีนในวงกว้าง