Yuken Teruya
b. 1973, Okinawa, Japan
Lives and works in New York, USA and Berlin, Germany
Yuken Teruya is a New York/Berlin based artist who creates artworks influenced by history of his homeland Okinawa, and its political environment in subtle manners. Teruya uses discarded shopping bags from the main retails brands of frenetic Manhattan, as well as Dollar bills, Monopoly bills and toilet paper rolls. He appropriates this familiar material yet chooses a commercially and mass produced kind for his work. In front of the artworks, one is confronted with symbols of obsessive consumption society merging with forms of tranquil nature, and the juxtaposition of images brings an intellectual tension to the viewer.
Teruya’s message is not denunciation but hope that people can find back the beauty of nature through his artworks, and hence appreciate and care for it.
Teruya received his MFA from the School of Visual Arts, New York in 2001. His work has been shown in several solo and group exhibitions worldwide, notably one-man shows include Dahlem Ethnological Museum/Asian Art Museum, Josee Bienvenu Gallery, Shoshana Wayne Gallery, and Piero Atchugarry Gallery. Teruya participated to group exhibitions such as Greater New York 2005 (MOMA P.S.1, Queens, NY 2005), The Shapes of Space (the Solomon Guggenheim, New York 2007); Proregress (12th Shanghai Biennale 2018-2019); Where We Now Stand (21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan 2019-2020)
ยูเกน เทรูยะ
เกิด พ.ศ. 2516 โอกินาวา ประเทศญี่ปุ่น
อาศัยและทำงานที่ นิวยอร์ก สหรัฐอเมริกา และ เบอร์ลิน เยอรมนี
เทรูยะ เป็นศิลปินที่มีถิ่นพำนักอยู่นิวยอร์กและเบอร์ลิน เขาสร้างผลงานศิลปะที่ได้รับอิทธิพลจากประวัติศาสตร์บ้านเกิดของเขาที่โอกินาวา และสภาพแวดล้อมทางการเมืองในลักษณะที่แฝงนัยยะลึกซึ้ง เทรูยะใช้ถุงช้อปปิ้งที่ทิ้งแล้วจากแบรนด์ค้าปลีกชั้นนำของย่านแมนฮัตตันอันวุ่นวาย ธนบัตรดอลลาร์ ธนบัตรเกมเศรษฐีโมโนโพลี และม้วนกระดาษชำระ เขาหยิบยืมใช้วัสดุที่คุ้นเคยเหล่านี้ แต่ยังเลือกชนิดที่ผลิตเป็นจำนวนมากในเชิงพาณิชย์เพื่อใช้สำหรับผลงานของเขา เมื่ออยู่เบื้องหน้าผลงานศิลปะ เราต้องเผชิญหน้ากับสัญลักษณ์ของสังคมการบริโภคที่ครอบงำซึ่งผสานเข้ากับรูปแบบของธรรมชาติที่เงียบสงบ และการวางภาพเหล่านี้เทียบเคียงกันทำให้เกิดความตึงเครียดทางปัญญาต่อผู้ชมงาน
สารที่สื่อออกมาในงานของเทรูยะ ไม่ใช่เป็นการกล่าวโทษ หากแต่หวังว่าผู้คนจะสามารถหวนกลับไปหาความงามของธรรมชาติผ่านผลงานศิลปะของเขา ดังนั้นจึงทำให้เกิดความชื่นชมและใส่ใจต่อธรรมชาติ
เทรูยะ จบการศึกษาปริญญาโท สาขาทัศนศิลป์ จาก School of Visual Arts นิวยอร์ก ในปี พ.ศ. 2544 ผลงานของเขาจัดแสดงในนิทรรศการเดี่ยวและกลุ่มหลายแห่งทั่วโลก นิทรรศการเดี่ยวที่สำคัญ ได้แก่ นิทรรศการที่ Dahlem Ethnological Museum/Asian Art Museum, Josee Bienvenu Gallery, Shoshana Wayne Gallery และ Piero Atchugarry Gallery เทรูยะเข้าร่วมแสดงนิทรรศการกลุ่ม อาทิเช่น Greater New York 2005 (MOMA P.S.1, ควีนส์ นิวยอร์ก พ.ศ. 2548), The Shapes of Space (The Solomon Guggenheim, นิวยอร์ก พ.ศ. 2550); Proregress (Shanghai Biennale ครั้งที่ 12 พ.ศ. 2561-2562); Where We Now Stand (21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa ประเทศญี่ปุ่น พ.ศ. 2562-2563)