In 1999, Elena Brotherus was an artist-in-residence of the Musee Nicephore Niépce located in Chalon-sur-Saone, France. During her stay there, Brotherus created a seminal series of photographs called Suites Françaises (French Suites) (1999). The series consist of images in which she teaches herself French with the help of post-it stickers. It also deals with living in a foreign country and observing the culture and surroundings. In 2011, Brotherus was invited back to Charon-sur-Saone, where she stayed in the same monastery guesthouse as before. She photographed many of the same things that she experienced twelve years earlier, and the result was a series called 12 ans apres (12 Years Later) (2011-2012) in which the new images generate a poignant dialogue with the older ones. At the age of 40 and looking back on it all, everything was to her younger self, still an unknown future. The changes that took place over the passage of time can therefore be seen in this dialogue that originated with the Suites Françaises series for which Brotherus was awarded the Fotofinlandia Award in the year 2000.
ในปี พ.ศ. 2542 เอลินาเป็นศิลปินในพำนักของพิพิธภัณฑ์นีเซฟอร์ เนียปส์ (Musee Nicephore Niépce) ซึ่งตั้งอยู่ในเมืองชาลง ซูร์ ซอน ประเทศฝรั่งเศส ในระหว่างนั้นเธอได้สร้างชุดภาพถ่ายซึ่งมีอิทธิพลต่อศิลปินในรุ่นหลังอย่าง สวีส ฟรองแซส (Suites Françaises หรือ French Suites) ชุดภาพถ่ายนี้ประกอบด้วยภาพที่เธอเรียนภาษาฝรั่งเศสด้วยตัวเองโดยใช้สติกเกอร์โพสต์อิท นอกจากนี้ยังเกี่ยวข้องกับการใช้ชีวิตในต่างประเทศและการสังเกตวัฒนธรรมและสภาพแวดล้อมรอบตัว ในปี พ.ศ. 2554 เธอได้รับเชิญให้กลับไปที่เมืองชาลง ซูร์ ซอน อีกครั้ง ซึ่งเธอได้เข้าพักที่บ้านรับรองของอารามเดียวกันกับครั้งก่อน เธอได้ถ่ายภาพสิ่งต่างๆ ที่เธอเคยมีประสบการณ์ร่วมเมื่อสิบสองปีก่อน ออกมาเป็นชุดภาพถ่ายชื่อ ดูเซะ อ็องซ์ อะแพร (12 ans apres หรือ 12 Years later) ซึ่งภาพถ่ายใหม่เหล่านี้สร้างบทสนทนาที่สะเทือนอารมณ์กับภาพถ่ายในชุดภาพถ่ายเก่า กล่าวคือตอนเธออายุ 40 ปีและมองย้อนกลับไป ทุกอย่างล้วนยังเป็นอนาคตที่เธอเมื่อครั้งวัยเยาว์ไม่อาจล่วงรู้ได้ การเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้นตลอดช่วงเวลาที่ผ่านไปจึงสามารถมองเห็นได้ในบทสนทนาซึ่งเกิดจากชุดภาพถ่าย สวีส ฟรองแซส ผลงานที่ทำให้เอลินาคว้ารางวัลโฟโตฟินลานเดีย (Fotofinlandia Award) ในปี พ.ศ. 2543