Yuree Kensaku’s work is full of strange and beautiful characters: cartoon occupants of a distinct fantasy world. In each work, Kensaku conjures characters with complete narrative arcs. These vivid and sweet characters live in her stories, which are sometimes about herself or womanhood, sometimes a social commentary or a critique on politics, and sometimes about the art world.
For BAB 2020, Kensaku has created both paintings and sculptures. She reimagines Liberty Leading the People by Delacroix from the Romantic era in her recognizable style. The woman raising the flag and embodying the power of the mass is now turned into a loveable and cute character in a seemingly opposite approach. French democracy is a form of freedom. The work is inspired by Kensaku’s interest in French art history, literature, comics, as well as the movies she’s seen when she was young. As for the sculpture, Kensaku recreates the Hellenic marble statue of the goddess Nike in the battle of Samothrace that Delacroix reinterpreted as the flag bearer, a personification of the mass uprising in the French Revolution in the 19th century. Kensaku relates the sculpture of Nike with a broken wing to her pet, a rescued pigeon whose wings have been clipped before she encountered it. The clipped wings, a symbol of curtailed freedom. Kensaku also paints on a plank of wood cut into the shape of King Louis XVI, connecting symbols and icons from the world’s masterpieces to her own experiences. In constructing new worlds, Kensaku always leaves her viewers wondering about all the different ways her works could be appreciated.
ผลงานของ ยุรี เกนสาคู เต็มไปด้วยคาแรคเตอร์ที่สวยงามและแปลกประหลาด มันโน้มเอียงไปในทางการ์ตูน ทว่ามีลักษณะเฉพาะในเชิงแฟนตาซี โดยคาแรคเตอร์ต่างๆ จะถูกจินตนาการขึ้น ความน่ารักสดใสของตัวละครเหล่านี้ดำรงอยู่ในเรื่องราวซึ่งบางครั้งเป็นเรื่องของตัวเอง หรือเป็นเรื่องสะท้อนสังคม การเมือง ความเป็นเพศสภาพอย่างผู้หญิง ตลอดจนโลกศิลปวัฒนธรรม
สำหรับ งาน BAB 2020 ยุรีสร้างผลงานทั้งจิตรกรรมและประติมากรรม โดยในงานจิตรกรรมนั้นจะนำภาพ Liberty Leading The People ของ Delacroix จิตรกรชื่อดังในยุคโรแมนติก มาวาดใหม่ในสไตล์ของตัวเอง ความสง่างามของพลังมวลชนในภาพผ่านหญิงสาวชูธงที่ Delacroix ถ่ายทอดกลายร่างไปสู่คาแรคเตอร์ที่น่ารักและสดใส ซึ่งดูตรงกันข้ามอย่างสิ้นเชิง แต่ความเป็นประชาธิปไตยของสังคมฝรั่งเศส คือเสรีภาพที่เปิดรับ ความสนใจต่อประวัติศาสตร์ศิลป์ของฝรั่งเศส วรรณกรรม การ์ตูนหรือแม้แต่ภาพยนตร์ที่ยุรีเคยดูตอนเด็ก ได้กลายเป็นแรงดลใจสำคัญ
ในส่วนของประติมากรรม ยุรี ยังอ้างอิงถึงประติมากรรมหินอ่อนรูปเทพีไนกี้ซึ่งเชื่อมโยงไปถึงหญิงสาวโบกธงของ Delacroix เทพีแห่งชัยชนะของกรีกในการรบที่ซาโมเทรซ ที่สร้างขึ้นในยุคเฮเลนิสติกผูกพันกับภาพ
การลุกขึ้นต่อสู้ของประชาชนฝรั่งเศสในช่วงศตวรรษที่ 19 เทพีไนกี้ปีกหัก ถูกนำมาสร้างใหม่เพื่อเชื่อมโยงถึงนกพิราบหลงที่เธอเลี้ยงเอาไว้ มันถูกดึงปีกออกเพื่อไม่ให้บินหนีก่อนที่เธอจะพบมัน ปีกที่ถูกตัดแสดงถึงเสรีภาพที่ถูกจำกัด นอกจากนี้ ยังมีภาพวาดบนแผ่นไม้ที่ตัดเป็นรูปร่างของพระเจ้าหลุยส์ที่ 16 อีกด้วย การดึงสัญลักษณ์หรือไอคอนที่เป็นภาพจำจากงานมาสเตอร์พีซของโลกได้เป็นแรงบันดาลใจให้ยุรีเชื่อมประสบการณ์ส่วนตัวของตัวเองเข้าไปแทนที่ มันก่อร่างประสบการณ์ใหม่ให้กับผู้ชม ว่าเราจะชื่นชมงานของ ยุรี ในแง่มุมไหนได้บ้าง