Glitter's Paradise, 2015

Lê is renowned for his large-scale photo montages, video and sculptures. The subjects relate to his collective memories, anxieties and personal experience of life in Vietnam during and after the war. 

For Lê, escape routes to freedom are embedded in his memory. He feels the ocean is the open territories that are threatened by the laws of the sea. Maritime trade has long existed among indigenous peoples but is now threatened by politics and aggrandizement. For Bangkok Art Biennale, he planned to document journeys on the cargo ship that sail from Vietnam across manmade borders and into the artificial islands on the South China Sea. The area bordered by China, Taiwan and six nations of Southeast Asia has been engaged in heated debate of claimed islands and territories. Due to COVID-19, the project had to be postponed.

In South China Sea Pishkun is a digital animation based on the last days of the Vietnam War where hundreds of U.S. helicopters escaped hoping to land on the waiting U.S. carriers. With no more room on the vessels and nowhere to go the helicopters eventually had to crash land into the sea. The term piskhuns or buffalo jumps refers to Native American’s hunting practice of forcing the buffalos to jump off the cliff by causing panic. In Glitter’s Paradise is a video inspired by the scandal of the pedophile British gam rock star Gary Glitter arrested for molesting children in Cambodia and Vietnam. He was arrested and jailed during 2005-08. The small throbbing heart of an animal in the palm of man is to show the violence of a pedophile in contrast with fragility and will of the children to live. 

show more

เลมีชื่อเสียงจากผลงานภาพตัดต่อสไตล์มอนทาจ วิดีโอและประติมากรรมขนาดใหญ่ โดยเนื้อหามักเกี่ยวข้องกับความทรงจำร่วม ความวิตกกังวล และประสบการณ์ส่วนตัวเกี่ยวกับชีวิตของเขาในเวียดนามระหว่างและหลังสงคราม

สำหรับเล เส้นทางหลบหนีสู่อิสรภาพถูกฝังอยู่ในความทรงจำของเขา เขารู้สึกว่ามหาสมุทรเป็นพื้นที่เปิดที่ถูกคุกคามโดยกฎแห่งทะเล การค้าทางทะเลมีมานานแล้วในหมู่ชนพื้นเมือง แต่ปัจจุบันถูกคุกคามจากการเมืองและการแผ่อำนาจรุกราน สำหรับงานบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ 2020 เดิมทีเขาวางแผนที่จะบันทึกการเดินทางบนเรือบรรทุกสินค้าที่แล่นจากเวียดนามข้ามพรมแดนที่มนุษย์สร้างขึ้นไปยังเกาะเทียมในทะเลจีนใต้ ซึ่งการอ้างสิทธิ์เหนือหมู่เกาะและดินแดนในพื้นที่ที่มีพรมแดนระหว่างจีน ไต้หวัน กับอีกหกประเทศในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้แห่งนี้ยังเป็นประเด็นถกเถียงกันอย่างดุเดือด แต่เนื่องจากการระบาดใหญ่ของโรงโควิด 19 ทำให้โปรเจ็คเป็นอันต้องเลื่อนออกไป

South China Sea Pishkun เป็นผลงานแอนิเมชั่นดิจิทัลที่สร้างโดยอ้างอิงจากช่วงเวลาก่อนสงครามเวียดนามสิ้นสุดลง ที่เฮลิคอปเตอร์ของสหรัฐอเมริกาหลายร้อยลำหลบหนีไปลงจอดบนเรือบรรทุกเครื่องบินที่จอดรออยู่ แต่เนื่องจากไม่มีที่ว่างบนเรือเหลือสำหรับลงจอดและไม่มีที่จะไป เฮลิคอปเตอร์หลายลำก็ตกลงสู่ทะเลในที่สุด คำว่า “พิชคุน” หรือ “บัฟฟาโล จัมพ์” หมายถึงเทคนิคการล่าสัตว์ของชาวอเมริกันพื้นเมืองที่ทำให้ควายป่าตกใจและกระโดดลงจากหน้าผา ส่วน In Glitter’s Paradise เป็นผลงานวิดีโอที่ได้รับแรงบันดาลใจจากเรื่องอื้อฉาวของแกรี่ กลิตเตอร์ ร็อคสตาร์ชาวอังกฤษที่ถูกจับข้อหากระทำอนาจารเด็กในกัมพูชาและเวียดนาม เขาถูกจับและจำคุกระหว่างปี พ.ศ. 2548-2551 หัวใจสัตว์ที่ยังเต้นแรงอยู่ในฝ่ามือมนุษย์แสดงให้เห็นความรุนแรงของคนใคร่เด็กตัดกับความเปราะบางและความปรารถนาที่จะมีชีวิตอยู่ของเด็ก


show more
also at
Bangkok Art and Culture Centre (BACC)

Related