Rirkrit Tiravanija’s practice comprises of sculpture, film, installation, public and private performances, teaching, and forms of public service and social actions. He has routinely overturned traditional exhibition formats to emphasize social interaction, through the sharing of everyday activities such as cooking, eating and reading. As platforms for these activities, he has designed architectural structures and interventions, presented both in galleries and public spaces. After graduating from the School of the Art Institute of Chicago, Tiravanija moved to Manhattan. Over the last three decades, Tiravanija’s work has been presented widely at biennales, museums and galleries around the world.
Tiravanija’s artwork Untitled 2020 (infinite attempts never concluded) is a labyrinthian bamboo installation outside of BACC that requires collective participation and human presence. Members of the public contribute to the work, however small, by reciprocating with their body and mind. The structure is nothing fancy, simply a single winding path surrounded by grid-like intricate bamboos laboriously tied by the hands of local and migrant workers. The maze becomes an enclosure for entrance and exit, visible and invisible, separation and inclusion. Through the slits of the bamboo we experience inside and outer space simultaneously. In the era of conflict, fear and schism, it is time to take refuge in order to heal and compromise.
ผลงานของ ฤกษ์ฤทธิ์ ตีระวณิช คาบเกี่ยวระหว่างประติมากรรม ภาพยนตร์ ศิลปะจัดวาง การสอน การแสดงต่อหน้าสาธารณะและส่วนตัว กับการบริการสาธารณะและการกระทำทางสังคม เขามักจะรื้อสร้างรูปแบบนิทรรศการแบบดั้งเดิมอยู่เป็นประจำ เพื่อสร้างนิทรรศการที่เน้นการมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคมผ่านการแบ่งปันกิจกรรมในชีวิตประจำวัน เช่น การทำอาหาร การรับประทานอาหาร และการอ่านหนังสือ เขาได้ออกแบบโครงสร้างทางสถาปัตยกรรมและการเปลี่ยนแปลงสถาปัตยกรรมเป็นแพลตฟอร์มสำหรับกิจกรรมเหล่านี้ และจัดแสดงผลงานทั้งในแกลเลอรีและพื้นที่สาธารณะ หลังจากสำเร็จการศึกษาจากสถาบันศิลปะแห่งชิคาโก (Art Institute of Chicago) ฤกษ์ฤทธิ์ก็ย้ายไปแมนฮัตตัน ในช่วงสามทศวรรษที่ผ่านมา ผลงานของเขาได้รับการนำเสนออย่างกว้างขวางที่งานเทศกาลศิลปะร่วมสมัยนานาชาติเบียนนาเล่ พิพิธภัณฑ์และหอศิลป์ทั่วโลก
ผลงาน Untitled 2020 [infinite attempts never concluded] เป็นศิลปะจัดวางเขาวงกตไม้ไผ่ที่จะจัดแสดงนอกหอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร ที่ต้องการการมีส่วนร่วมของมวลชนในการตอบสนองด้วยร่างกายและจิตใจของพวกเขา ศิลปะจัดวางนี้ไม่มีอะไรน่าตื่นตาตื่นใจ เป็นเพียงเส้นทางคดเคี้ยวเกิดจากไม้ไผ่ที่แรงงานในท้องถิ่นและแรงงานอพยพมัดและวางขัดด้วยมือออกมาเป็นโครงสร้างคล้ายตารางสลับซับซ้อน ให้เราได้สัมผัสพื้นที่ภายในและภายนอกพร้อมกันผ่านช่องว่างระหว่างไม้ไผ่ โดยตรงกลางจะมีอาคารสร้างจากไม้ไผ่และโพลีเอทิลีน เทเรฟธาเลตรีไซเคิล (rPET) ให้คนได้มาปลีกวิเวกเพื่อเยียวยาและประนีประนอมในยุคแห่งความขัดแย้ง ความกลัวและความแตกแยก